domingo, 25 de diciembre de 2011

APOYO A LOS ESTUDIANTES CON ASPERGER EN ENSEÑANZA SUPERIOR

Nuevo artículo sueco sobre la educación superior en las personas con TEA - Síndrome de Asperger.

Int J Rehabil Res. 2011 Dec 19. [Epub ahead of print]

Support to students with Asperger syndrome in higher education - the perspectives of three relatives and three coordinators.

Fleischer AS.

Source

Jonkoping University School of Education and Communication, Jonkoping, Sweden.

Abstract

An increasing number of students with disabilities attend institutes of higher education (HE). Among this group are persons with Asperger syndrome (AS). Persons with AS have a cognitive impairment that can interfere with their studies and the ability to describe their needs and ask for support. This study deals with an assessment of the support services for students with AS from the perspectives of the students' relatives and the students' service providers at the universities they attend. The aim of this study was to investigate (a) earlier experiences and events in relation to the transition of students with AS to higher education, according to the relatives' perceptions of how these experiences and events affect university studies; and (b) the perceptions of both the relatives of students with AS and the coordinators for students with disabilities with respect to the study environment and support for students with AS. The approach is a case study methodology involving relatives and university coordinators for three students with AS. The coordinators' way of working with students with disabilities is primarily based on the coordinators' own ideas. No specific organizational routines exist for students with AS. The results reveal that the needs of students with AS have to be made explicit and must be incorporated into the support system. Relatives lack information about the situation and opportunities to engage in collaboration. Universities must adapt the support system to the cognitive impairments experienced by AS students and the difficulties of their everyday lives. The relatives of students with AS may play the central role in supporting the students and in understanding their impairment.

Cada vez es mayor el número de estudiantes con discapacidades que pueden acceder a estudios de enseñanza superior, entre los cuales se encuentran las personas que padecen el síndrome de Asperger (SA). Las personas con SA presentan una discapacidad cognitiva que puede interferir en sus estudios y en la habilidad para expresar sus necesidades y pedir ayuda. Este estudio consiste en la evaluación de los servicios de asistencia de los estudiantes con SA desde el punto de vista de sus familiares y del personal de apoyo de las universidades donde estos estudian. El objetivo del estudio fue investigar (a) las experiencias y acontecimientos previos relacionados con la transición a la enseñanza superior de los estudiantes con SA, de acuerdo con la opinión de sus familiares sobre cómo dichas experiencias y acontecimientos influyen en los estudios universitarios; y (b) el punto de vista de los familiares de los estudiantes con SA y de los coordinadores de los estudiantes con discapacidades con respecto al entorno de estudio y los servicios de apoyo de los estudiantes con SA. La metodología utilizada consistió en un estudio de caso donde participaron los familiares y los coordinadores de la universidad de tres estudiantes con SA. El modo en que los coordinadores trabajan con los estudiantes con discapacidades se basa principalmente en sus propios métodos, ya que no existen unos métodos de organización específicos para los estudiantes con SA. Los resultados mostraron que las necesidades de los estudiantes con SA deben ser más explícitas y deben incorporarse en el sistema de los servicios de asistencia. Los familiares no poseen información sobre la situación y las formas en que pueden colaborar. Las universidades deben adaptar el sistema de los servicios de asistencia a las discapacidades cognitivas que sufren los estudiantes con SA y a las dificultades que experimentan en su vida diaria. El papel que desempeñan los familiares de los estudiantes con SA debe ser el de apoyo y comprensión de la discapacidad que estos padecen.