domingo, 14 de febrero de 2010

REVISIÓN Y RENOVACIÓN DEL DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, de la Asoc. Americana de Psiquiatría)

Medios de comunicación de distintos países y continentes se hacen eco de la publicación ayer del borrador del DSM V de la American Psychiatric Association, al que muchos periodistas (en un alarde de imaginación, suponemos) llaman "la biblia" de los psiquiatras.

Como la salud mental y el llamado mundo "psi" es algo que todavía muchos que deberían ser cultos y sensibles se toman a choteo, como suele ocurrir con algo exótico que ni te roza, mostrando una total falta de sensibilidad, por no tener que lidiar con ello, hay en internet, incluso en periódicos supuestamente serios (como El Mundo on line, de España) destacados apuntes sobre las parafilias sexuales (con profusas explicaciones de lo que es el "frotismo", verbigratia), la adicción o no a internet, etc., y poca reflexión sobre lo que la aparición del DSM V va a suponer para miles de familias y afectados, para sus diagnósticos y tratamientos.

En el periódico on line Público.es leemos:


La adicción a Internet no es desorden psiquiátrico
La Asociación Estadounidense de Psiquiatría presentó un borrador en el que descarta incluirlo

A. I. - MADRID - 11/02/2010 08:30


La Asociación Estadounidense de Psiquiatría (APA) presentó ayer el borrador de la que será la quinta versión (la primera desde 1994) del Manual Diagnóstico y Estadístico de Desórdenes Mentales (DSM), la biblia de la especialidad.

En el texto se crea una nueva categoría denominada "adicciones del comportamiento", en la que destacará como principal desorden la apuesta compulsiva. Los autores consideraron en un principio incluir en este apartado la adicción a Internet, pero finalmente se decidió que no había investigación suficiente para justificarlo. Entre las novedades con respecto a la edición anterior destaca también la agrupación en una única categoría diagnóstica de todas las enfermedades relacionadas con el autismo, como el síndrome de Asperger.

El documento estará abierto a las sugerencias de los psiquiatras que quieran consultarlo hasta el próximo 20 de abril. Pasada esa fecha, los autores del manual más de 400 psiquiatras de todo el mundo revisarán el texto, que se espera que esté editado en 2013.
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NOTA:
En su momento (diciembre 2009) reseñamos en este blog un artículo de SIMON BARON COHEN sobre este posible cambio (artículo en inglés, traducido al español en Argentina), ver entrada aquí:
THE SHORT LIFE OF A DIAGNOSIS,
By Simon Baron-Cohen, the director of the Autism Research Center at Cambridge University and the author of The Essential Difference (THE NEW YORK TIMES, 10/11/09)


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Psiquiatras: miren el documento, please, y si pueden, ustedes, opinen (¿o sólo opinan los socios de la APA… los psiquiatras americanos…?):

www.dsm5.org

http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/Pages/InfancyChildhoodAdolescence.aspx

Disorders Usually First Diagnosed in Infancy, Childhood, or Adolescence

Cita:
Please find below a list of disorders related to the diagnostic category, Disorders Usually First Diagnosed in Infancy, Childhood, or Adolescence. The Child and Adolescent Disorders, ADHD and Disruptive Behaviors Disorders, and Neurodevelopmental Disorders Work Groups have been responsible for addressing these disorders. For a conceptual overview of developmental issues in DSM-5, which are being addressed by members of these work groups as well as members of the Lifespan Developmental Approaches Study Group, please see the paper by Pine et al. (in: Evolution of the DSM-V Conceptual Framework: Development, Dimensions, Disability, Spectra, and Gender/Culture; in press). Among the work groups’ proposals is that of a new disorder, potentially labeled temper dysregulation with dysphoria (though other diagnostic labels, including severe mood dysregulation, are being considered). However, this recommendation remains under heavy discussion as work group members deliberate about its relationship with other diagnoses, including oppositional defiant disorder and pediatric bipolar disorder. As such, members are working closely with the Mood Disorders Work Group on this revision. Additionally, the proposal of a callous/unemotional specifier for conduct disorder is being carefully examined in light of potential stigma and clinical utility. We appreciate your review and comment on these disorders.

*Childhood Disorders Not Currently Listed in DSM-IV
Posttraumatic Stress Disorder in Preschool Children

Temper Dysregulation Disorder with Dysphoria

Callous and Unemotional Specifier for Conduct Disorder

Learning Disabilities

Non-Suicidal Self Injury

Non-Suicidal Self Injury Not Otherwise Specified


*Childhood Disorders Proposed for Possible Reclassification in Another Diagnostic Category
307.52 Pica

307.53 Rumination Disorder

307.59 Feeding Disorder of Infancy or Early Childhood

309.21 Separation Anxiety Disorder


*Childhood Disorders Proposed for Possible Removal from DSM (No DSM-5 Criteria Proposed)
299.80 Rett's Disorder (NOTA DE ASPERCAN: en el DSM IV, era un TGD)

*Childhood Disorders Proposed to be Subsumed Under Other Diagnoses (No DSM-5 Criteria Proposed)
315.2 Disorder of Written Expression

315.9 Learning Disorder Not Otherwise Specified

299.10 Childhood Disintegrative Disorder

299.80 Asperger's Disorder

299.80 Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified (NOTA DE ASPERCAN: en el DSM IV, eran los tres arriba mencionados –trastorno desintegrativo infantil, trastorno de Asperger y TGD no especificado, junto con el trastorno autista o AUTISMO DE KANNER, - categorías diferenciadas en el grupo de trastornos generales o invasivos – PDD - del desarrollo - los TGD)

*Childhood Disorders with No Change from DSM-IV
313.23 Selective Mutism

313.89 Reactive Attachment Disorder of Infancy or Early Childhood

313.9 Disorder of Infancy, Childhood, or Adolescence Not Otherwise Specified

Encopresis


Attention-Deficit and Disruptive Disorders
314.9 Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Not Otherwise Specified

313.81 Oppositional Defiant Disorder

312.9 Disruptive Behavior Disorder Not Otherwise Specified

312.8x Conduct Disorder

314.0x Attention Deficit/Hyperactivity Disorder


Communication Disorders
315.31 Expressive Language Disorder

315.32 Mixed Receptive-Expressive Language Disorder

315.39 Phonological Disorder

307.0 Stuttering

307.9 Communication Disorder Not Otherwise Specified


Elimination Disorders
307.6 Enuresis (Not Due to a General Medical Condition)


Learning Disorders
315.00 Reading Disorder

315.1 Mathematics Disorder


Mental Retardation
Mental Retardation

319 Mental Retardation, Severity Unspecified


Motor Skills Disorder
315.4 Developmental Coordination Disorder


Other Disorders of Infancy, Childhood, or Adolescence
307.3 Stereotypic Movement Disorder


Pervasive Developmental Disorders
299.00 Autistic Disorder
- nota: sólo se hablaría de desorden o trastorno autista dentro de los PDD, así que ya pueden ir quitando también las siglas PDD por redundantes...


Tic Disorders
307.23 Tourette's Disorder

307.22 Chronic Motor or Vocal Tic Disorder

307.21 Transient Tic Disorder

307.20 Tic Disorder Not Otherwise Specified


© 2010 American Psychiatric Association

QUÉ DICE LA APA DEL DESORDEN AUTÍSTICO - DE LOS TEA:

Autism Spectrum Disorder
Must meet criteria 1, 2, and 3:
1. Clinically significant, persistent deficits in social communication and interactions, as manifest by all of the following:

a. Marked deficits in nonverbal and verbal communication used for social interaction:
b. Lack of social reciprocity;
c. Failure to develop and maintain peer relationships appropriate to developmental level

2. Restricted, repetitive patterns of behavior, interests, and activities, as manifested by at least TWO of the following:
a. Stereotyped motor or verbal behaviors, or unusual sensory behaviors
b. Excessive adherence to routines and ritualized patterns of behavior
c. Restricted, fixated interests

3. Symptoms must be present in early childhood (but may not become fully manifest until social demands exceed limited capacities)
…………………..
CONSULTAR:
http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/Pages/InfancyChildhoodAdolescence.aspx